Op 16 mei 2019 was het weer zo ver: Google Marketing Live. Op dit jaarlijkse event onthulde Google wederom van welke nieuwe producten en functies we dit jaar gebruik kunnen maken. Voor degenen die het GML event hebben gemist – en niet genoeg tijd hebben om 3 uur terug te kijken – hebben we hier de belangrijkste punten opgesomd:
1 Discovery Ads
76% van de consumenten houdt van onverwachte ontdekkingen tijdens het shoppen. Sterker nog, 85% van de online consumenten onderneemt binnen 24 uur – na het ontdekken van een product – een productgerelateerde actie, zoals het lezen van reviews, het vergelijken van prijzen of het doen van een aankoop. Om goed in te spelen op deze doelgroep introduceert Google ‘Discovery Ads’.
Discovery Ads maken het mogelijk om je merk breed onder de aandacht te brengen bij klanten. Met behulp van carrousels kunnen consumenten door afbeeldingen swipen en additionele informatie lezen op de YouTube-homepagina, Gmail promotions tab en in de feed van Google Discover. De eerste testen van Google laten een resultaat zien van 50% meer klikken dan de normale videoadvertenties.
2 Gallery Ads in search
75% van de smartphonegebruikers verwacht onmiddellijk informatie. Gebaseerd op dit inzicht wilde Google de intentie van het zoeknetwerk combineren met een interactief en visueel advertentieformaat. Dit heeft gezorgd voor een nieuw advertentietype, genaamd: ‘Gallery Ads’.
Gallery Ads geven adverteerders de mogelijkheid om afbeeldingen en content te combineren in het zoeknetwerk. In plaats van alleen tekst, kunnen mensen nu bovenaan de pagina door een visuele advertentie – bestaand uit afbeeldingen, kopteksten en korte beschrijvingen – swipen. Testen van Google laten zien dat deze advertenties voor een groei van 25% in interacties kunnen zorgen.
Gallery Ads mogen bestaan uit:
- 4 – 8 afbeeldingen
- 3 kopteksten
- 70 karakters per beschrijving
3 Deep linking in Google Ads
Stel je klikt op een advertentie en wordt doorgestuurd naar de website. Frustrerend, want je beschikt gewoon over de app. Dit jaar introduceert Google ‘Deep Linking’ waardoor een gebruiker niet meer doorgestuurd wordt naar de website, maar naar de betreffende app – mits deze beschikbaar is. Een voordeel is dat in de app vaak al verzend- en betaalinstellingen zijn ingevuld, waardoor het makkelijker is om te converteren.
Daarnaast zal Google ook het rapporteren aanpakken, zodat goed inzichtelijk is wat de resultaten zijn van de mobiele website én de apps. Om van start te gaan moet je gebruikmaken van Google Ads Webtracking en moet je deep linking ingeschakeld hebben. De komende maanden zal dit uitgerold worden naar Google Search, Google Display en Google Shopping.
Resultaten laten zien dat het conversieratio bij gebruik van deep linked advertenties 2 keer zo groot is.
4 Smart Bidding-verbeteringen
Smart Bidding maakt gebruik van machine learning om de beste en meest relevante advertenties te laten zien op het juiste moment. Dit jaar komt Google met een aantal verbeteringen die ervoor zorgen dat je meer flexibiliteit hebt in het optimaliseren van campagnes. Zo komt Google met een nieuwe Smart Bidding-strategie ‘Maximize Conversion Value’. Deze strategie geeft je meer flexibiliteit om de dingen die belangrijk zijn voor je bedrijf te kunnen optimaliseren. Google maakt graag gebruik van de inzichten die je zelf hebt binnen je bedrijf – zoals de waarde van een conversie – om de biedstrategie van meer informatie te voorzien. Zo kunnen de campagnes nog beter functioneren.
Daarnaast introduceert Google 3 nieuwe manieren om hun Smart Bidding-modellen verder te helpen.
- Conversies op campagneniveau
Campagnes hebben vaak een verschillend doel. Binnenkort wordt het mogelijk om conversieacties per campagne te selecteren. Zo kun je iedere campagne optimaliseren voor het betreffende doel. - Conversieactiesset
Conversies kunnen verschillen in waarde voor een bedrijf. Het is mogelijk om een set van regels te maken van verschillende conversiedoelen. Op deze manier kun je – zonder de minder belangrijke conversies over te slaan – gericht op de belangrijkste conversies focussen. Je conversierapport laat automatisch zien wat de resultaten zijn van deze regels om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke impact van je campagnes. Smart Bidding maakt hier gebruik van door het optimale bod in te stellen voor iedere veiling. - Seasonality aanpassingen
Hiermee kun je Google op tijd informeren over belangrijke events, tijden, etc. Je kunt Google de datum van je sale of event én het verwachte conversieratio gedurende die tijd laten weten. Het Smart Bidding-model zal automatisch biedingen aanpassen om in te spelen op deze tijdelijke veranderingen. Omdat de prestaties gedurende deze periode slechts tijdelijk zijn, zal de data – na de sale of het event – uitgesloten worden van de biedingen.
5 Bumper Machine
Adverteren via YouTube wordt steeds belangrijker, maar het blijft voor adverteerders de grootste uitdaging om voor goed videomateriaal te zorgen. De grootste uitdaging is om een belangrijke boodschap over te brengen in een korte – en krachtige – video van kwaliteit. Om dit probleem op te lossen, lanceert Google dit jaar ‘Bumper Machine’. Bumper Machine maakt het mogelijk om videoadvertenties van 6 seconden direct in Google Ads te creëren.
Hoe werkt dit dan precies? Google maakt gebruik van machine learning en heeft alleen een link nodig van de YouTube-video (onder 90 seconden) die je hiervoor wilt gebruiken. Bumper Machine evalueert de oorspronkelijke video gebaseerd op criteria zoals beweging, contrast, gezichten en merkelementen (logo’s, verpakkingen, etc.). Google genereert dan 3 à 4 verschillende bumpervideo’s van 6 seconden die het merk goed onder de aandacht brengen. Er zijn zelfs lichte bewerkingsopties toegevoegd, zodat je zelf nog invloed hebt op de audio en het beeld van de video.
Op deze manier wil Google het makkelijker maken om meer mensen te bereiken met een effectieve video.
Onderzoek van Google heeft aangetoond dat 3 opvolgende Bumper Ads van 6 seconden voor 107% hogere ad recall en 134% hogere purchase intent zorgen vergeleken met een TrueView-advertentie van 30 seconden.
6 Samenvoeging van Google Audiences
Het creëren van een goede advertentie is niet het enige wat lastig is voor een adverteerder. Een net zo grote uitdaging is het vinden van de juiste doelgroep. Google heeft al veel verschillende mogelijkheden met betrekking tot ‘audiences’, maar soms kan het lastig zijn welke doelgroep je moet gebruiken. Om dit minder ingewikkeld te maken voegt Google de doelgroepen ‘custom affinity’ en ‘custom intent’ samen tot de doelgroep ‘custom audiences’. Deze samengevoegde doelgroep kan gebruikt worden in Google, YouTube en Gmail.
7 Audience Expansion Tool
Als toevoeging op custom audiences introduceert Google de ‘Audience Expansion Tool’, waarmee het makkelijker wordt om mensen te vinden die vergelijkbaar zijn met de mensen in je custom audience.
Zoals te zien in bovenstaande afbeelding kan je custom audience gemakkelijk uitgebreid worden met een soortgelijk publiek door de slider naar rechts te schuiven. Aan de zijkant wordt weergegeven wat voor impact het uitbreiden van je doelgroep zal hebben. Rapporteren van je originele doelgroep én je uitgebreide doelgroep kunnen nieuwe inzichten verschaffen om uiteindelijk verder te optimaliseren.
Adverteerders die dit al gebruiken binnen Display hebben een stijging van 50% gezien in het aantal conversies. Deze tool zal voor Discovery en YouTube later dit jaar beschikbaar zijn.
8 Direct kopen in Google Shopping
Gebruikers kunnen miljoenen producten van duizenden winkels ontdekken op één plaats, Google Shopping. Klaar om het product te kopen? Voorheen kon dit via de website van de aanbieder of in een fysieke winkel in de buurt. Binnenkort is het mogelijk om een dergelijke aankoop direct aan te kopen in Google Shopping. Op de productpagina binnen Google Shopping zal alle benodigde informatie getoond worden (productdetails, reviews, unboxing video’s, etc.). Het betaalproces is simpel en gemakkelijk, omdat er gebruikgemaakt wordt van de verzend- en betaalgegevens die al zijn opgeslagen op je Google-account. Dit bespaart de consument behoorlijk wat stappen die doorlopen moeten worden om een aankoop te doen.
9 Showcase Shopping Ads
53% van de online consumenten gebruikt afbeeldingen ter inspiratie. Afgelopen jaar zijn de ‘Showcase Shopping Ads’ geïntroduceerd, welke het mogelijk maken gebruikers te bereiken die op zoek zijn naar inspiratie en ideeën. Ongeveer 80% van het verkeer dat binnenkomt via deze advertenties zijn nieuwe gebruikers. Wegens dit succes worden de showcase ads verder uitgebreid door ze ook te vertonen in Google Images, YouTube en Discover op het zoeknetwerk van Google.
10 Shoppingcampagnes met partners
De derde shopping aankondiging is gericht op merken en hun retailpartners, oftwel ‘Shopping campaigns with partners’. Zowel merken als retailers hebben altijd nauwe samenwerkingen gehad. Shoppingcampagnes met partners zorgen ervoor dat retailers toegang kunnen krijgen tot extra budget – van hun partners – om gemeenschappelijke producten extra te promoten in Google Ads. De merkpartners kunnen aan hun kant selecteren welke producten of categorieën ze dan extra gepromoot willen hebben met dit additionele budget. Zo kunnen partners samenwerken om het klikaandeel van bepaalde producten in Google Shopping te vergroten.
11 Mogelijkheden van lokale campagnes
Afgelopen jaar zijn lokale campagnes al geïntroduceerd in Search, YouTube, Maps en Display. Google wil ervoor zorgen dat de mensen in de buurt belangrijker worden voor bedrijven om hen van nog relevantere advertenties te voorzien. De lokale campagnes worden uitgebreid met meer mogelijkheden, zoals het weergeven van gehele productlijnen, het tonen van relevante gepromote locaties in de zoeksuggesties van Google Maps en het breder uitrollen van Promoted Pins in Google Maps.
Meer informatie?
Er zijn dus een hoop innovaties en ontwikkelingen op het gebied van automatisering, machine learning, shopping en meer waar we dit jaar weer mee aan de slag kunnen. Wil je graag meer informatie of weten hoe je dit op kunt zetten? Neem gerust contact met ons op, dan helpen wij je verder!
Recente reacties