De customer journey is in de loop van de tijd steeds complexer geworden. Gebruikers switchen veel heen en weer tussen desktop en mobiel en verschillende kanalen voordat zij een aankoopbeslissing maken. Voor marketeers de uitdaging om een zo compleet mogelijk beeld hiervan te krijgen. Google heeft van oudsher 2 aparte tools voor web- en appanalyse: Google Analytics voor web en Google Analytics for Firebase voor mobiele apps. Maar gister kondigde Google aan dat ze de komende weken nieuwe mogelijkheden gaan toevoegen aan Google Analytics, wat kan helpen bij het combineren van de 2 databronnen.

App- en webanalytics samengevoegd

Het is vanaf nu mogelijk om een property aan te maken waarmee je app- en webdata gecombineerd kunt rapporteren/analyseren.

De rapportages voor deze nieuwe property maken gebruik van dezelfde set van uniforme meeteenheden en dimensies, waardoor je app en web samen kunt rapporteren. Zo kun je bijvoorbeeld nagaan welk marketingkanaal verantwoordelijk is voor het werven van de meeste nieuwe gebruikers op de verschillende platformen. Ook kun je inzien hoeveel conversies er de afgelopen periode op je app en website zijn behaald en welk platform verantwoordelijk is voor het grootste aandeel. Een laatste voorbeeld: je kunt dwars door de platformen (app/web) heen kijken naar de effectiviteit van je marketingcampagnes. Denk hierbij aan het aantal gebruikers die begonnen zijn op je app en later je website hebben bezocht om tot een aankoop over te gaan.

Eenvoudiger gebeurtenissen meten

In Google Analytics kun je onder andere ‘events’ meten. Dit zijn gebruikersinteracties met content op een webpagina of een scherm die je afzonderlijk kunt meten. Downloads, klikken en weergaven van videocontent zijn voorbeelden van acties die je als gebeurtenissen kunt analyseren.

Google vereenvoudigt nu de meting hiervan. Met dit nieuwe ‘event based’-model kunnen sommige gebeurtenissen op je website automatisch worden voorzien van tags zonder dat er extra codering nodig is. Google deelt in onderstaand screenshot een paar voorbeelden als scrolls, uitgaande klikken en downloads.

Cross-platform-analyses mogelijk

Naast vooraf gedefinieerde rapporten kun je met de nieuwe analysemodule gegevens veel flexibeler onderzoeken. Enkele mogelijkheden zijn:

Exploration

Ad-hoc analyses: drag and drop meerdere variabelen (segmenten, dimensies en meetgegevens) op een canvas om direct visualisaties van je gegevens te zien.

Funnels

Bekijk trechters en zie hoe gebruikers zich bezighouden met een reeks belangrijke gebeurtenissen op je app en website:

Path analysis

Via een doelprocestroom-/pad-analyse kun je visualiseren welke acties gebruikers hebben ondernomen op het pad naar conversie:

Wanneer je vervolgens inzichten hebt verkregen door al deze analyses, kun je die resultaten gebruiken om bijvoorbeeld audiences te maken en deze specifieker (relevanter) te gaan benaderen via marketingcampagnes.

De eerste versie van deze nieuwe ‘app and web experience’ wordt de komende weken uitgerold in bètavorm. Wanneer je Google Tag Manager gebruikt, hoeft er geen aanpassing te worden gedaan in de code van je website. Om je appdata op te nemen moet je wel de Firebase SDK in je app hebben geïmplementeerd.

Wil je meer uit Google Analytics halen, maar weet je niet goed hoe? Geef ons een belletje!

Call Now ButtonBel ons nu...